Két ár egy terméken: melyiket kell kifizetni?

- hirdetés -

Elég sokszor előfordul az üzletekben, hogy egy-egy termék két különböző eladási árral van feltüntetve, így a fogyasztó nem tudja bizonyosan, hogy mennyibe kerül az általa kiszemelt termék.

Melyik árat kell kifizetni?

A kérdésre meglehetősen a válasz nagyon egyszerű és egyértelmű. A válasz megadásához a fogyasztóvédelmi törvényt kell fellapozni, amely egyértelműen meghatározza, hogy két feltüntetett ár esetén melyik árat kell kifizetnie a fogyasztónak.

A hatályos rendelkezések értelmében több eladási ár vagy szolgáltatási díj egyidejű feltüntetése esetén a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási ár vagy szolgáltatási díj felszámítására.

- hirdetés

Vagyis ha egy terméken fel van tüntetve egy akciós ár és az akciós ártól magasabb fogyasztói ár, akkor a kereskedő köteles az akciós áron adnia a terméket. Amennyiben nem így teszi, akkor a fogyasztó jogát megsérti, s a fogyasztó panasszal is fordulhat a fogyasztóvédelmi hatósághoz.

Egyéb, fogyasztót védő jog

A jogmagazin.hu oldalon már megannyi fogyasztóvédelmi témával foglalkoztam, de itt érdemes megemlíteni, hogy tartós fogyasztási cikkek esetében a minimális, kötelező jótállási időt jogszabály határozza meg. Hogy mely termékekre vonatkozik a kötelező jótállás, azt a 151/2203. kormányrendelet melléklete határozza meg. Nem akarom felsorolni a teljes mellékletet, csak néhány példa: háztartási készülékekre 10.000,- Ft feletti érték esetében, motoros kézi szerszámok 10 000 Ft eladási ár felett stb. E termékek esetében a kötelező jótállási idő 1 év.

Fogyasztó fogalma (Ptk.): a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy.

A hivatkozott kormányrendelet nem csak a termékek körét határozza meg, hanem azt is kötelezővé teszi, hogy a vállalkozásnak jótállási jegyet kell adnia. A rendelet a jótállási jegy tartalmát is meghatározza.

Igaz, hogy az elállási joggal csak távértékesítés esetében (online, telefonos értékesítés stb.) lehet élni, de érdemes e jogot is megemlíteni. Az elállási jog azt jelenti, hogy a fogyasztó bármilyen indokolás nélkül, a termék kézhezvételét követően 14 napon belül elállhat, a terméket visszaküldheti a kereskedő részére. Az ezzel kapcsolatos cikket is érdemes elolvasni, nem árt tisztában lenni az elállási jog szabályaival, hisz egyre több és több terméket vásárolunk interneten keresztül.

Kép forrása: Fikri Rasyid | Unsplash

- hirdetés -

JOGI HÍREK

Biztonsági tippek az ünnepi vásárláshoz

Az ünnepi szezon közeledtével, sokan szeretnék meglepni szeretteiket ajándékokkal. Az ilyen nagy tömegű online vásárlásra buzdító kampányokat az internetes csalók is igyekeznek kihasználni.A Nemzetbiztonsági...

Jogalap nélküli gazdagodás visszatérítése

Az alperes mint beruházó, az érintett kerületi önkormányzat, valamint a felperes és két másik gazdasági társaság egy bevásárlóközpont megépítése érdekében ötoldalú megállapodást kötöttek, amelyben...

Idén is kiemelten ellenőrzik a webáruházakat

Idén is kiemelten ellenőrzi a webáruházakat a fogyasztóvédelmi hatóság és az Innovációs és Technológiai Minisztérium IT Laborja, az ellenőrzés egész novemberben tart - mondta...

A jogos védelem a gyakorlatban

Saját vagy családtagjaink élete olyan érték, amit minden áron meg szeretnénk védeni. De jogszerűen milyen eszközöket alkalmazhatunk, hogy megelőzzünk egy jogtalan támadást és meddig...

Eltitkolta a lottónyeremény maradékát, vádemelés lett belőle

Vádat emelt az ügyészség egy szegedi férfi ellen, aki 2017-ben, válásuk során eltitkolta felesége elől közös lottónyereményük megmaradt összegének jelentős részét, mintegy 260 millió...