Két ár egy terméken: melyiket kell kifizetni?

- hirdetés -

Elég sokszor előfordul az üzletekben, hogy egy-egy termék két különböző eladási árral van feltüntetve, így a fogyasztó nem tudja bizonyosan, hogy mennyibe kerül az általa kiszemelt termék.

Melyik árat kell kifizetni?

A kérdésre meglehetősen a válasz nagyon egyszerű és egyértelmű. A válasz megadásához a fogyasztóvédelmi törvényt kell fellapozni, amely egyértelműen meghatározza, hogy két feltüntetett ár esetén melyik árat kell kifizetnie a fogyasztónak.

A hatályos rendelkezések értelmében több eladási ár vagy szolgáltatási díj egyidejű feltüntetése esetén a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási ár vagy szolgáltatási díj felszámítására.

- hirdetés

Vagyis ha egy terméken fel van tüntetve egy akciós ár és az akciós ártól magasabb fogyasztói ár, akkor a kereskedő köteles az akciós áron adnia a terméket. Amennyiben nem így teszi, akkor a fogyasztó jogát megsérti, s a fogyasztó panasszal is fordulhat a fogyasztóvédelmi hatósághoz.

Egyéb, fogyasztót védő jog

A jogmagazin.hu oldalon már megannyi fogyasztóvédelmi témával foglalkoztam, de itt érdemes megemlíteni, hogy tartós fogyasztási cikkek esetében a minimális, kötelező jótállási időt jogszabály határozza meg. Hogy mely termékekre vonatkozik a kötelező jótállás, azt a 151/2203. kormányrendelet melléklete határozza meg. Nem akarom felsorolni a teljes mellékletet, csak néhány példa: háztartási készülékekre 10.000,- Ft feletti érték esetében, motoros kézi szerszámok 10 000 Ft eladási ár felett stb. E termékek esetében a kötelező jótállási idő 1 év.

Fogyasztó fogalma (Ptk.): a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy.

A hivatkozott kormányrendelet nem csak a termékek körét határozza meg, hanem azt is kötelezővé teszi, hogy a vállalkozásnak jótállási jegyet kell adnia. A rendelet a jótállási jegy tartalmát is meghatározza.

Igaz, hogy az elállási joggal csak távértékesítés esetében (online, telefonos értékesítés stb.) lehet élni, de érdemes e jogot is megemlíteni. Az elállási jog azt jelenti, hogy a fogyasztó bármilyen indokolás nélkül, a termék kézhezvételét követően 14 napon belül elállhat, a terméket visszaküldheti a kereskedő részére. Az ezzel kapcsolatos cikket is érdemes elolvasni, nem árt tisztában lenni az elállási jog szabályaival, hisz egyre több és több terméket vásárolunk interneten keresztül.

Kép forrása: Fikri Rasyid | Unsplash