Erre figyeljünk a Fekete Pénteken és egyéb akciókon

- hirdetés -

A Black Friday alkalmával az e-kereskedelmi cégek minden év novemberében a megszokottnál vonzóbb ajánlatokkal célozzák meg a vásárlókat. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az esemény közeledtével hasznos fogyasztóvédelmi tanácsokkal kíván szolgálni a vásárlók részére.

Hogyan kerülhetjük el a problémákat?

Az ITM IT Laboratóriuma, a fogyasztóvédelmi hatóság gyakorlati tapasztalatai és próbavásárlásai alapján az alábbiakat javasolja figyelembe venni online vásárlás esetén:

  • Nézzük meg, hogy a kereskedő által adott kuponok, utalványok, leértékelések valóban érdemi kedvezményt tartalmaznak-e, továbbá az üzlet vagy webáruház teljes árukészletére vagy csak meg határozott termékekre, termékkörökre vonatkoznak.
  • Minden online vásárlás előtt kattintsunk a „kapcsolat” menüpontra, mert innen láthatjuk, hogy hazai vagy külföldi webáruházban böngészünk-e. A magyar nyelvű honlap vagy a „.hu” végződés nem feltétlenül jelentik, hogy hazai kereskedőtől rendelünk. A Black Friday idején fontoljuk meg, hogy valamivel kedvezőbb árért lemondunk-e az utólagos terméktámogatásról (pl.: szerviz, alkatrész), mert az utólag felmerülő igényérvényesítés külföldi kereskedőkkel szemben hosszadalmasabb és nehézkesebb lehet a fizikai távolság, nyelvi nehézségek, magasabb költségek miatt. Célszerű a honlapon szereplő információkat akár képernyőképként is elmenteni, ha esetleg mégis probléma merül fel az online vásárlással.
  • A magyartalan, vélhetően fordítóprogrammal készült honlapokkal is célszerű kellő óvatossággal élni. Az ünnepi időszakban elterjednek azok a webáruházak, melyek kifejezetten a Black Friday idejére jönnek létre, jellemzően csak előreutalással lehet fizetni, a termékek gyakran csak késve, vagy egyáltalán nem érkeznek meg, a cég pedig a megrendelést követően utolérhetetlenné válik. Érdemes vásárlás előtt internetes fórumokon tájékozódni a webáruház megbízhatóságáról.
  • Az internetes vásárlás előtti tájékozódást segíti a jogsértést elkövető webáruházakat összegyűjtő adatbázis is, amely a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu címen érhető el. Az ITM által működtetett adatbázis tartalmazza azokat a vállalkozásokat is, aki teljesítették a határozatban foglaltakat, és így fogyasztóvédelmi szempontból már megfelelően működnek.
  • Az e-kereskedelemre is vonatkozik, hogy a termék árát, vagy a szolgáltatás díját egyértelműen, adóval és egyéb járulékos költségekkel (pl.: szállítási díjjal) együtt kell feltüntetni, további lényeges információkkal együtt pl.: szállítás ideje, módja, fizetési lehetőségek.
  • A törékeny műszaki cikkek esetében lényeges, hogy webáruház biztosít-e olyan szállítási módot, amelynél vásárlónak lehetősége van a futár jelenlétében meggyőződni a termék sértetlenségéről. Ebben az esetben a vásárló aláírásával nemcsak a csomag, hanem a termék sértetlenségét is igazolja. Egyéb esetekben a futár kizárólag a csomag, tehát nem a termék sértetlen átadásáért felel.
  • A webáruházak a kiszállítási mód tekintetében általában többféle lehetőséget kínálnak, feltüntetve a szolgáltatót (pl. posta, nemzetközi futárcég), a várható kiszállítási időt és a szállítási díjat. A szállítási határidőt a raktárkészlet és a futárcéggel kötött megállapodása alapján a webáruház határozza meg. Ha a termék jelentős késéssel érkezik, a fogyasztóvédelmi hatóság eljárást indíthat megtévesztő gyakorlat miatt, hiszen sok vevő éppen azért rendelte meg az adott cégtől az árut, mert az gyors szállítást ígért.

Mit tehetünk, ha meggondoltuk magunkat a Black Friday során online rendelt termékkel kapcsolatban?

Amennyiben a termék nem felel meg, vagy a vásárló meggondolta magát, a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélküli, elállási jog illeti meg. Gyakori probléma, hogy az interneten rendelt, de az üzletben személyesen átvett termékekre nem biztosít a kereskedő elállást, holott a vásárlónak erre is lehetősége van. Ezen felül több webáruház csak akkor venné vissza a terméket elállás keretében, ha a vásárló eredeti csomagolásban küldi vissza azt, pedig az elállási jog nem köthető többletfeltételekhez, így az eredeti doboz megőrzéséhez sem.

- hirdetés

Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, vissza kell juttatnia a terméket a kereskedőhöz, a vállalkozás pedig haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül köteles visszatéríteni a fizetéssel azonos módon a vételárként megfizetett teljes összeget, ideértve a szállítási díjat is. Az elállási jog nem korlátlan, a kereskedőnek egyes termékkörökre nem kell elállási jogot biztosítania. Ilyenek például a gyorsan romló élelmiszerek, kibontott csomagolású higiéniai termékek, CD/DVD/szoftver, letöltött programok, vagy a fogyasztó egyedi utasításai alapján gyártott termékek.

Mit tehetek, ha az online vásárolt termék meghibásodik?

Amennyiben a 14 napos elállási időtartam már eltelt, akkor az általános szabályok alapján hibás termék esetén az első lépcsőben a vásárló a termék kijavítását vagy kicserélését kérheti, amelyek közül ő választhat. A cserével kapcsolatban szükséges megjegyezni, hogy a vásárló csakis olyan terméket köteles elfogadni, amely adottságait, tulajdonságait, illetve egyéb ismérveit tekintve a korábbival azonos. A második lépcsőben foglalt kellékszavatossági igények az árleszállítás, a vállalkozás költségére a hiba vásárló általi kijavítása vagy mással történő kijavíttatása és az elállás.

Online vásárlás esetén néhány kattintással és tudatos döntések meghozatalával sok későbbi problémát meg lehet előzni. Amennyiben a körültekintő vásárlás ellenére probléma merül fel, és azt a webáruházzal nem sikerül rendezni, a vevő a fogyasztóvédelmi hatósághoz és a békéltető testületekhez fordulhat. Az uniós országból való rendelés során felmerült panaszok megoldásában az ITM-n belül működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) tud érdemi, ingyenes segítséget nyújtani. Bővebb tájékoztatás a www.fogyasztovedelem.kormany.hu oldalon érhető el.

Forrás: fogyasztovedelem.kormany.hu

Kép forrása: Ryan Born